top of page

הקמת אתרי אינטרנט ידידותיים למשתמש – על החשיבות של תכנון

עודכן: 1 במרץ 2019




אנשי מקצוע רבים העוסקים בתחום הקמת אתרי אינטרנט מתמקדים בדברים  חשובים – בעיצוב, בתוכן, ביצירת סרטוני פלאש ואנימציות אולם שוכחים לגמרי לטפל בנושא הניווט באתר, בחוויית המשתמש ובאינטואיטיביות של השיטוט באתר עבור מי שלא בנה אותו. למעשה, תחום שיפור חווית המשתמש כחלק מעולם הקמת אתרי אינטרנט הוא תחום כל כך מרכזי כיום, עד כי קיימת צמיחה מתמדת בכלים והאמצעים הזמינים בעולם זה. זאת ועוד – ההכרה היא כי רק אתרים המציגים ממשק חדשני ושוקדים על הפיכת הגלישה לחוויה חיובית עבור הגולש, הם אלה האתרים שישרדו לאורך זמן.


כמה מילים על UX  ועקרונותיו בעת הקמת אתרי אינטרנט

UX, או בשמו הארוך -  User Experience הוא תחום חדש יחסית העוסק בעיצוב ממשקי משתמש ובהתאמתם לגולשים. על מנת לעשות כן, יש לכלול בתהליך הקמת אתרי אינטרנט גם הליך חשיבה ממוקד לנושא זה, זאת על מנת ליצור חווית משתמש טובה ואיכותית ככל שאפשר, הנסמכת על מחקר ולימוד קהלי יעד, בדיקה וליטוש של המסרים המועברים, שימוש בטכנולוגיות חדישות המשלבות חשיבה מרחבית על הממשקים הגרפיים, בדיקת מספר סקיצות באמצעות קבוצות מיקוד וכמובן – יצירת פונקציונאליות ברורה עבור המשתמש וגלישה אינטואיטיבית ככל האפשר.


שילוב UX בתהליכי הקמת אתרי אינטרנט מתמקד בבחינת תפיסת האתר בעיני הגולשים בו ובתרגום האופן בו מיתרגמת תפיסה זו ליעדים שבעל העסק הגדיר לעצמו. כך לדוגמא, אם אחד מיעדי האתר הוא הזנת פרטי הגולש ורישום לניוזלטר או בקשה ליצירת קשר, אזי מומחה ה UX יבדוק האם האתר אכן מוביל את הגולש בצורה אינטואיטיבית להשארת פרטים אלה, האם ניתן להשאיר את הפרטים במספר מקומות באתר או בנקודה אחת בלבד, כיצד משתלב אקט איסוף הפרטים עם הפעולות אחר שמבצע הגולש – ועוד.  


עוד מספר מילים על חשיבותו של UX בעת הקמת אתרי אינטרנט

אם לא הספיקה מהפכת האינטרנט של שנות ה-90, הרי שבשנים האחרונות הופכת הקמת אתרי אינטרנט לדבר של מה בכך ואלה הופכים נגישים הרבה יותר לאוכלוסיה גדולה יותר. בשנים האחרונות הצטרפו למרחב הוירטואלי מיליארדי בני אדם ואלה חווים חוויות דיגיטאליות הנוגעות בכל תחום מתחומי חייהם – פנאי, עבודה, בריאות, משפחה, צריכה ורבים אחרים. עם העלייה בדרישה של הקמת אתרי אינטרנט רבים יותר, עלתה גם דרישה כי אלה יהיו נגישים יותר, בעלי תוכן רלוונטי וכמובן – יציעו מוצרים דיגיטאליים שיהפכו את הגלישה לחוויה טובה יותר.


הקמת אתרי אינטרנט מחייבת את ההבנה כי ככל שהמערכת מורכבת יותר, כך נדרשים מעצבי האתר להשקיע חשיבה ותכנון מוקדם באתר עצמו.  נקודה זו מתאימה הן בעת הקמת אתרי אינטרנט גדולים וקטנים, מקומיים או בינלאומיים. ככל שאתרים אלה מיועדים למספר גולשים גדול יותר הפועלים באתרים אלה בו זמנית, נדרש תכנון טוב יותר של משאבי המערכת וממשקי הלקוח המוצעים. בסופו של דבר, המטרה של הקמת אתרי אינטרנט היא כי הגולשים בהם יחזרו אליהם גם בעתיד ולמטרה זו יכול UX  לתרום בצורה משמעותית מאוד. זהו המבחן האמיתי.

Comments


bottom of page